Polyaesthetic Education in Slovakia after 1990 – Resources, Concepts, and Prominent Figures (Juraj Hatrík)
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.15871257Keywords:
Polyaesthetic Education, Integrative Pedagogy, Music and Drama Project, Wolfgang Roscher, Juraj HatríkAbstract
The present study chronologically surveys innovative processes in aesthetic education and the impact of music educators who, after the political and cultural changes in Slovakia in 1989, embarked on the path of developing the concept of polyaesthetic education in line with the ideas of its founder, Wolfgang Roscher, and those of the Salzburg School (Mozarteum), Austria. The aim of the study is to clarify how the ideas of 1990s’ polyaesthetic education were applied to the aesthetic education subjects, primarily music education. Theoretical foundations, their adaptation to the Slovak educational environment, and analytical insights into Juraj Hatrík’s (1941–2021) creative work advancing the theory and practice of polyaesthetic education are presented in the section on his projects and music workshops. Hatrík’s projects, due to their originality and authentic affinity to a child’s spiritual world, managed to abandon the space of integrative music pedagogy and consistently followed the principles of polyaesthesis.
References
Balcárová, B. (2013) Teória a prax integratívnej hudobnej výchovy [Theory and practice of integrative music education]. Prešov: Pedagogická fakulta PU.
Blažeková, M. (2011) Orffov Schulwerk: princípy a adaptácia [Orff Schulwerk: principles and adaptation]. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa.
Brücknerová, K. (2012) Skici ze současné estetické výchovy [Sketches from contemporary aesthetic education]. Brno: Masarykova univerzita.
Burlas, L. (1997) Teória hudobnej pedagogiky [Theory of Music Pedagogy]. Prešov: FHPV.
Burlas, L. (1998) Hudba – komunikatívny dynamizmus [Music – communicative dynamism]. Bratislava: Národné hudobné centrum.
Drábek, V. (1998) Tvorivosť a integrácia v receptívnej hudobnej výchove [Creativity and integration in receptive music education]. Praha: PdF Univerzity Karlovy.
Čunderlíková, E. (2009) Cesta od zážitku k poznatku a tvorivosti. I. diel. Metodická príručka pre učiteľov hudobnej náuky v základnej umeleckej škole, Všeobecná časť a prípravné štúdium [The journey from experience to knowledge and creativity. Part I. Methodological Guide for Teachers of Music in Primary Art School, General Part and Preparatory Study]. Bratislava: H Plus.
Čunderlíková, E. (2011) ‘Osobnosť skladateľa a pedagóga Juraja Hatríkaʼ [The personality of the composer and teacher Juraj Hatrík], De Musica II, Zborník Katedry hudby Inštitútu hudobného a výtvarného umenia Filozofickej fakulty Prešovskej univerzity v Prešove [Proceedings of the Department of Music of the Institute of Music and Fine Arts of the Faculty of Arts of the University of Prešov in Prešov]. Prešov: FF PU, pp. 221–233.
Čunderlíková, E. and Hatrík, J. (2003) Hlas pamäti – portrét skladateľa Juraja Hatríka [The Voice of Memory – a portrait of the composer Juraj Hatrík]. Bratislava: H plus. Čunderlíková, E. and Hatrík, J. (2012) Kapitoly z integratívnej umeleckej pedagogiky a didaktiky [Chapters on Integrative Artistic Pedagogy and Didactics]. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum.
Felix, B. (2013) Hudobno-dramatické činnosti na základnej škole, Teória a prax [Music and drama activities at primary school, Theory and practice]. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici.
Godárová, K. (1998) ‘Hatrík, Jurajʼ, Jurík, M. and Zagar, P., eds. 100 slovenských skladateľov [Hundred Slovak Composers]. Bratislava: Národné hudobné centrum, pp. 115–118.
Hatrík, J. (1994) ‘Didaktické aspekty integratívnych projektov v rámci predmetu hudobná dielňaʼ [Didactic aspects of integrative projects within the music workshop course], in Kreativita a integrativní hudební pedagogika v evropské hudební výchově [Creativity and integrative music pedagogy in European music education]. Praha: Společnost pro hudební výchovu, pp. 75–80.
Hatrík, J. (1997) Drahokam hudby I. Texty k predmetu Hudobná výchova s didaktikou (nielen) pre študentov učiteľstva na 1. stupni základnej školy, vysokoškolské učebné texty [The jewel of music I. Texts for the subject Music education with didactics (not only) for teaching students at the first grade of primary school, university teaching texts]. Nitra: Pedagogická fakulta UKF.
Hatrík, J. (2002) ‘Projekt ako rekonštrukcia a revitalizácia skutočnostiʼ [The Project as the Reconstruction and Revitalization of Reality], in Bulettin VŠMU [Bulletin of Academy of Performing Arts]. Bratislava: VŠMU, 1 (1).
Hatrík, J. (2018) Bermudský trojuholník hudobnej pedagogiky alebo Kam sa v pedagogickom procese stráca hudba? [The Bermuda Triangle of Music Pedagogy or Where Does Music Get Lost in the Pedagogical Process?]. Bratislava: H plus.
Henry, M. (2024) Barbarstvo [Barbarism]. Translation Ladislav Tkáčik. Bratislava: Minor.
Hudáková, J. (2015) ‘Hudobná tvorivosť ako pedagogicko-psychologický fenoménʼ [Musical creativity as a pedagogical-psychological phenomenon], Medňanský, K. (ed.) Dejiny a súčasnosť hudby [History and present of Music]. Prešov: Vydavateľstvo PU, pp. 75–87. Dostupné z: http://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Mednansky2
Kopčáková, S. (2021) Irena Medňanská a slovenská hudobná pedagogika [Irena Medňanská and Slovak Music Pedagogy]. Prešov: FF PU.
Mastnak, W. (1994) Zmysly – umenia – život [Senses – arts – life]. Prešov: Matúš Music.
Medňanská, I. (2008) ‘Polyestetická výchova – koncepcia viacrozmerného zmyslového vnímaniaʼ [Polyaesthetic education – the concept of multidimensional sensory perception], Sošková, J. (ed.) Filozoficko-estetické reflexie posthistorického umenia [Philosophical and aesthetic reflections on post-historic art]. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove. pp. 458–468.
Mistrík, E. (2001) ‘Umenie a detiʼ [Art and children], Kolláriková, Z. and Pupala, B. (eds.) Předškolní a primární pedagogika / Predškolská a primárna pedagogika [Preschool and primary pedagogy]. Praha: Portál, pp. 425–445.
Pirníková, T. (2004) Skladateľské inšpirácie a impulzy pre hudobnú pedagogiku [Composing inspirations and impulses for Music Pedagogy]. Prešov: PHS Súzvuk.
Pirníková, T. (2005) Sny – projekty – dozrievanie. Hudobný workshop ako priestor pre integráciu. [Dreams – projects – maturation. Music workshop as a space for integration]. Prešov: PHS Súzvuk.
Pirníková, T. (2010) ‘Možnosti pedagogickej interpretácie hudby prostredníctvom hudobno-dramatických projektov pre detiʼ [Possibilities of pedagogical interpretation of music through musical-dramatic projects for children], in Múzy v škole [Muses at School], 1 – 2 (14), pp. 5–7.
Read, H. (1967) Výchova uměním [Education through art]. Praha: Odeon.
Roscher, W. (1994) Musik, Kunst, Kultur als Abenteuer. Beiträge zur sinnlichen und künstlerischen Erfahrung, zur klangszenischen Darstellung, zur musikalischen und gesamtkünstlerischen Bildung [Music, art, culture as adventure. Contributions to the sensual and artistic experience, to sound theatre, to musical and overall artistic education]. Kassel; Basel; London; New York; Prag: Bärenreiter Verlag.
Sallis, J. (2008) Transfigurements. On the True Sense of Art. Chicago and London: The University of Chicago Press.
Sallis, J. (2024) Premeny. O pravom zmysle umenia [Transfigurements. On the True Sense of Art]. Preložil Ladislav Tkáčik. Bratislava: Vydavateľstvo Minor, Kapucíni na Slovensku.
Sláviková, Z. (2000) Učiteľ hudby na prahu 21. storočia [Music teacher on the threshold of the 21st century]. Prešov: PHS Súzvuk.
Sláviková, Z. (2008) Integratívna umelecká pedagogika [Integrative artistic pedagogy]. Prešov: Pedagogická fakulta PU.
Sláviková, Z. (2013) Kreativita a integrácia v umeleckej edukácii [Creativity and integration in art education]. Prešov: Pedagogická fakulta PU.
Sláviková, Z. (2017) Umelecká výchova v interdisciplinárnom kontexte [Arts Education in the Interdisciplinary Context]. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta.
Sláviková, Z. (2023) Umenie ako poznanie [Arts as Knowing]. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity.
Turek, I. (2005) Inovácie v didaktike [Innovations in Didactics]. Bratislava: MPC.