Ethnic Populism and Bad Taste: Exploring the Kitschification of Slovak Folklore

Jana Migašová

Abstract


This study is a_compilation of notes on the concept of folkloric kitsch, understood as a_secondary aesthetic product of modernism that specifically participates in shared feelings of national pride in Central European countries. The aesthetic core of folkloric kitsch production involves the decontextualised and redundant use of elements borrowed from original folk art, aiming to communicate originality, authenticity, and national self-sufficiency. In Slovakia, the kitsch mode of presenting folklore is often used not only in the tourism sector but also to promote ideas charged with nationalism, particularly as part of populist political communication. Against the backdrop of reconstructing European and Slovak thought and writing on the relationship between kitsch and politics, this article attempts to reconstruct and explain folkloric kitsch in the realm of painting as a_specific aesthetic vehicle for the powerful ethnic populism.

Keywords


Folklorism; Kitsch; Modernism; Populism; Slovak Visual Art

Full Text:

PDF (English)

References


Abelovský, J. and K. Bajcurová (1997) Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava: Vydavateľstvo Peter Popelka.

Arpáš, R. (2011) Autonómia: víťazstvo alebo prehra?: vyvrcholenie politického zápasu HSĽS o_autonómiu Slovenska. Bratislava: Veda.

Božilovič, N. (2013) ‘Conservative ideology and political kitsch’, Sociological discourse, 3(6), pp. 5–32.

Božilovič, N. (2014) Gýčová kultúra. Bratislava: Malé centrum.

Broch, H. (2009) Román – mýtus – kýč. Praha: Dauphin.

Clementis, V. (1967) Vzduch našich čias I. Články, state, prejavy, polemiky 1922-1934. Bratislava: Vydavateľstvo politickej literatúry.

Eco, U. (2006) Skeptikové a_tešitelé. Praha: Argo.

Hála, J. (1928) Važtianska madona [Madonna from Važec]. Slovak National Gallery. Available at: https://www.webumenia.sk/dielo/SVK:SNG.O_3492.

Janto, J. (2023) ‘Niektoré súčasné podoby pseudoľudovej kultúry vo_verejnom priestore’, Národopisný Věstník, 82(2), pp. 55–66. https://doi.org/10.59618/NV.2023.2.04.

Kulka, T. (1994) Umění a_kýč. Praha: Torst.

Kundera, M. (1984) Nesnesitelná lehkost bytí. Praha. Atlantis.

Luther, D. (2005) ‘Hranice folklorizmu’, Etnologické rozpravy, 12(1), pp. 11–15.

McDonald, D. (1953) ‘A_Theory of Mass Culture’, Diogenes, 1(3), pp. 1–17.

Medvecká, M. (1951) Odovzdávanie kontingentu na_hornej Orave [The Contingent Transfer in Upper Orava]. Slovak National Gallery. Available at: https://www.webumenia.sk/en/dielo/SVK:OGD.O_1713.

Migašová, J. (2018) ‘Kde sa vzal „folkloristický gýč“?: folklór ako súčasť formovania slovenskej kultúrno-politickej modernity’, Art communication_&_popculture: časopis pre_umeleckú komunikáciu a_popkultúru, 4(2), pp. 59–72.

Migašová, J. (2023) ‘Between West and East: Historiographic Approach and Contemporary Shifting Discourses on Kitsch in Central Europe’, Popular Inquiry, 12(1), pp. 39–55.

Petrusek, M. (2006) ‘Umění totalitních režimů jako sociální fenomén (k_sociologické analýze estetizace strachu a_zla)’, in Komenda, P. (ed.) Studia Moravica Symposiana: Sborník příspěvků přednesených na_prvním mezioborovém sympoziu Česká kultura ve 20. století. Olomouc: Univerzita Palackého v_Olomouci, pp. 15–26.

Pichler, T. (1999) ‘Hľadanie stratenej pamäti. K_politike spomínania v_strednej Európe’, in Csáky, M. and Mannová, E. (eds.) Kolektívne identity v_strednej Európe v_období moderny. Bratislava: Historický ústav SAV.

Polkoráb, Š. (1937) Priadka [Spinner]. Slovak National Gallery. Available at: https://www.webumenia.sk/dielo/SVK:SNG.O_2017.

Straka, Š. (1928) Modliaci sa sedliak [Praying Farmer]. Slovak National Gallery. Available at: https://www.webumenia.sk/dielo/SVK:SNG.O_3272.

Žižek, S. (2017) ‘Populistické pokušení’, in Geiselberger, H. (ed.) Velký regres. Medzinárodní rozprava o_duchovní situaci. Praha: Rybka Publishers, pp. 279–298.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.14770112

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

           

 

ESPES. The Slovak Journal of Aesthetics (ISSN 1339-1119) is published biannually by University of Presov, Slovakia and the Society for Aesthetics in Slovakia. Registration number of the journal in the Register of Periodical Publications of the Ministry of Culture of the Slovak Republic: EV173/23/EPP.

   This journal is open access and licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.